Anugerah Kualiti Perkhidmatan (AKP) telah diperkenalkan sejak tahun 2010. Anugerah ini bertujuan untuk memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada Jabatan yang telah menjalankan inisiatif berfokuskan kualiti dan menunjukkan impak yang signifikan kepada pelanggan. Kriteria yang diguna pakai adalah selaras dengan kriteria dalam Sistem Penarafan Bintang (SSR) dan Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM) di bawah MAMPU. KRITERIA PENYERTAAN Sembilan (9) Jabatan Induk Perkhidmatan di UTM DIWAJIBKAN menyertai Anugerah Kualiti Perkhidmatan (AKP) 2023. Jabatan-jabatan tersebut adalah
- Jabatan Canseleri
- Jabatan Pendaftar
- Jabatan Bendahari
- Jabatan Perpustakaan UTM
- Jabatan Perkhidmatan Digital
- Jabatan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar)
- Jabatan Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa)
- Jabatan Timbalan Naib Canselor (Pembangunan)
- Jabatan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan & Inovasi)
Pusat-pusat Tanggungjawab (perkhidmatan) yang berada di UTM Johor Baharu, UTM Kuala Lumpur dan UTM Pagoh turut sama dinilai bersama Jabatan Induk masing-masing. KAEDAH PENILAIAN AKP 2024 (CITRA KARISMA 2025)
- Pembentangan penilaian mengikut konsep KONVENSYEN (secara fizikal).
- Lawatan tapak akan dijalankan sekiranya ada keperluan untuk semakan penilaian.
FORMAT PEMBENTANGAN PELAPORAN AKP
- Dalam bentuk slaid Power Point/Google Slide (Maksimum 150 slaid).
- Jumlah 150 muka surat slaid dikira dari permulaan Kriteria 1 sehingga muka surat terakhir bagi Kriteria 3.
- Jumlah TEMPOH pembentangan = 1 jam.
- 5 minit – persediaan teknikal;
- 30 minit – Pembentangan;
- 15 minit – sesi soal jawab; dan
- 10 minit – Penyelarasan oleh panel.
KEPERLUAN URUSETIA & PANEL
- 1 softcopy (emel kepada urus setia spk@utm.my).
- 2 salinan hardcopy (2 slaid dalam 1 muka surat dan cetak depan belakang).
HIMPUNAN DOKUMEN AKP 2024 MENGIKUT PTJ (Kemasukkan ke pautan ini hanya dibenarkan kepada Pegawai tertentu sahaja.)
- Folder Dokumen AKP Jabatan Canseleri
- Folder Dokumen AKP Jabatan Pendaftar
- Folder Dokumen AKP Jabatan Bendahari
- Folder Dokumen AKP Jabatan Perpustakaan
- Folder Dokumen AKP Jabatan Perkhidmatan Digital
- Folder Dokumen AKP Jabatan Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)
- Folder Dokumen AKP Jabatan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)
- Folder Dokumen AKP Jabatan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni)
- Folder Dokumen AKP Jabatan Timbalan Naib Canselor (Pembangunan)
Sila Klik – JADUAL PEMBENTANGAN AKP 2024
JADUAL PELAKSANAAN (Tertakluk kepada perubahan dari semasa ke semasa)
LAMPIRAN
- Slaid Taklimat Garis Panduan dan Kriteria Anugerah Kualiti Perkhidmatan 2024.
- Borang Penyertaan – Tarikh tutup hantar borang penyertaan AKP: 9 April 2025.
- Senarai Semak Kriteria Anugerah Kualiti Perkhidmatan