Pengenalan HQD
Tahun 2022 kita telah diperkenalkan dengan High Quality Delivery (HQD) oleh YBhg. Datuk Naib Canselor pada amanat sulung beliau. HQD menjadi sebagai salah satu 5 BIG THINGS 2.0 yang perlu dilaksanakan oleh warga UTM bagi meningkatkan kecemerlangan UTM. Beliau menegaskan UTM perlu mempunyai sistem penyampaian berkualiti tinggi demi menjaga imej dan prestij universiti ini yang sememangnya dipandang tinggi oleh masyarakat luar.
Pelancaran program High Quality Delivery (HQD) yg telah disempurnakan semasa Majlis Amanat NC pada 12 Mei 2022 merupakan petunjuk penting kepada warga UTM untuk bersedia mengubah landskap perkhidmatan UTM ke tahap yang lebih berkualiti dalam memenuhi kepuasan pelanggan dalam dan luar. Pelbagai inisiatif dirangka dan disusun oleh Jabatan Pendaftar dalam usaha memperkasakan ekosistem penyampaian perkhidmatan di UTM melalui penerapan amalan Standard People Practice (SPP) / Mystery Shopping, pematuhan Piagam Pelanggan, pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) dan kajian soal selidik Maklum Balas Pelanggan (CSI dan CRM)
Citizens of UTM’ diharap bersama memahami hasrat yang telah direncanakan oleh universiti dalam memperkasakan mutu penyampaian perkhidmatan UTM untuk bersama-sama ke arah pembudayaan kerja berkualiti berasaskan penerapan nilai-nilai teras UTM selari dengan Envision 2025 bagi melaksanakan misi dan mencapai visi UTM.
VIDEO
VIDEO PELANCARAN PIAGAM PELANGGAN
Piagam Pelanggan baharu UTM menerapkan pendekatan nilai ke arah pembudayaan kerja cemerlang dan berprestasi tinggi berasaskan penerapan nilai-nilai teras UTM (ISES). Melalui pendekatan ini, UTM dapat memastikan bahawa setiap interaksi warga Universiti bersama pelanggan akan mencerminkan nilai-nilai teras yang membina hubungan berpanjangan serta memberi manfaat kepada keseluruhan komuniti universiti. Ia turut disertakan dengan penetapan Service Level Agreement (SLA) yang menjadi komitmen UTM kepada para pelanggannya dalam memastikan perkhidmatan yang diberikan mengikut standard kualiti yang ditetapkan.
Sebagai citizens of UTM, marilah kita bersama-sama memperkasakan sistem pengurusan penyampaian perkhidmatan universiti bagi menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti dan berprestasi tinggi dalam memenuhi kepuasan dan kegirangan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan.