+(6)07-5533333 jabatanpendaftar@utm.my

Kualiti Perkhidmatan

Kriteria Penerima Anugerah Kualiti Perkhidmatan

 

Kriteria Pemarkahan
1. PENGURUSAN 300
1.1 Pengurusan Organisasi 90
1.1.1 Pengurusan Strategik

  • Perancangan strategik organisasi dan penjajaran dengan perancangan strategik universiti
  • Penyebaran maklumat pelan strategik kepada warga organisasi
  • Kajian semula pelaksanaan pelan strategik (nyatakan bila dan hasil kajian semula)
20
1.1.2 Usaha-usaha yang menyokong ke arah pengurangan karenah birokrasi

  • Program pemudahcaraan proses kerja di bawah bidang kuasa organisasi
  • Penggalakan usaha dan pemantauan program pemudahcaraan proses kerja ke arah peningkatan produktiviti
  • Penilaian keberkesanan pencapaian usaha mengurangkan karenah birokrasi
10
1.1.3 Usaha-usaha ke arah pembudayaan kualiti

  • Program penambahbaikan kualiti yang dilaksanakan
  • Perlaksanaan usaha pensijilan kualiti (MS ISO, 5S, Badan Profesional)
  • Pemantapan dokumen Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja
  • Pencapaian dan pengiktirafan yang diperolehi (termasuk menjadi contoh untuk organisasi lain)
20
1.1.4 Persekitaran kerja kondusif dan hubungan antara pengurusan dan staf

  • Pelaksanaan sesi pertemuan antara pengurusan dan staf
  • Mekanisme dan program yang mewujudkan hubungan harmoni (seperti saluran elektronik, Hari Keluarga, sambutan hari perayaan, dsb)
  • Mekanisme pengukuran tahap kepuasan staf, tahap pencapaian dan tindakan susulan yang dilaksanakan
10
1.1.5 Organisasi pembelajaran (learning organization)

  • Pembudayaan program peningkatan ilmu oleh organisasi untuk staf
  • Skop liputan program ( Skop, Tema, Pengisian, Sasaran )
  • Peluang-peluang peningkatan pembelajaran yang dilaksanakan
10
1.1.6 Pengurusan risiko

  • Usaha pengenalpastian dan penilaian risiko
  • Penetapan threshold risiko yang boleh diterima
  • Mekanisme dan petunjuk amaran awal sebelum sesuatu risiko menjadi serius
10
1.1.7 Pengurusan mesyuarat dan pemantauan keputusan pengurusan

  • Sistem perancangan dan pengurusan mesyuarat
  • Pematuhan kepada Panduan Tatacara Pengendalian Mesyuarat
  • Sistem pemantauan pelaksanaan keputusan/arahan
10
1.2 Pengurusan Kewangan 75
1.2.1 Tadbir urus kewangan

  • Struktur tadbir urus kewangan di peringkat organisasi – Bidang kuasa & tanggungjawab
  • Proses perancangan belanjawan dan kaedah agihan peruntukan
10
1.2.2 Pengurusan bayaran dan kutipan hasil (revenue)

  • Perlaksanaan pengurusan bayaran yang cekap berdasarkan piawai universiti
  • Pelaporan kutipan hasil dan pematuhan serahan
10
1.2.3 Pengurusan aset, inventori dan stok

  • Mekanisme pengurusan aset, inventori dan stok ( rekod, kawalan, pelupusan, penyenggaraan, penggunaan, verifikasi tahunan )
10
1.2.4 Tindakan ke atas laporan audit dalam, luar dan pemeriksaan mengejut Pej Bendahari

  • Perlaksanaan dan status tindakan laporan audit dalaman, luar dan pemeriksaan mengejut Pej Bendahari
10
1.2.5 Perolehan

  • Perlaksanaan pengurusan perolehan ( proses, pematuhan peraturan & pemantauan )
  • Peratus perbelanjaan bagi perolehan berbanding dengan peruntukan yang diluluskan ( Perincian perolehan )
  • Pemeriksaan dijalankan terhadap aset yang diterima sebelum tamat tempoh jaminan ( jika berkaitan )
10
1.2.6 Laporan Prestasi perbelanjaan

  • Prestasi perbelanjaan bajet mengurus
  • Prestasi perbelanjaan bajet pembangunan (jika berkaitan)
10
1.2.7 Inisiatif mengurangkan pembaziran

  • Inisiatif yang diambil sebagai langkah memantapkan amalan belanja berhemah
  • Mekanisma dan pencapaian pengurangan pembaziran
15
1.3 Pengurusan Modal Insan 65
1.3.1 Dasar/strategi pengurusan modal insanPelaksanaan dasar/ strategi berdasarkan 5 perkara :

  • Pengambilan
  • Penempatan
  • Pembangunan Kerjaya
  • Latihan
  • Pengiktirafan dan Penghargaan
10
1.3.2 Pengurusan Pembangunan Modal Insan

  • Pelaksanaan Pelan Operasi Latihan (POL) seperti Training Need Analysis (TNA), pelaksanaan latihan, peratus pematuhan 40 jam setahun dan pemantauan keberkesanan latihan
  • Pelaksanaan dan keberkesanan program mentoring/coaching ke atas kumpulan sasaran
10
1.3.3 Pelan penggantian organisasi

  • Usaha-usaha yang digunakan untuk Pelan penggantian organisasi
  • Program pembangunan kepimpinan dan penilaian keberkesanan
10
1.3.4 Pengiktirafan/penghargaan kepada warga organisasi

  • Inisiatif diambil untuk memperakukan warga organisasi secara terancang untuk pengiktirafan (APC, calon anugerah Citra Karisma, anugerah kebesaran,Hari Q Bhgn dsb)
  • Program khas pembangunan diri / Insentif
10
1.3.5 Pengurusan nilai dan etika

  • Usaha-usaha peningkatan keutuhan pengurusan dari segi jawatankuasa yang ditubuhkan dan program kesedaran dan pencegahan
5
1.3.6 Program kaunseling/motivasi

  • Mekanisme dan pelaksanaan program motivasi dan kaunseling
5
1.3.7 Maklumat modal insan

  • Perangkaan dan unjuran keperluan perjawatan staf berdasarkan jawatan dan kelayakan akademik untuk lima tahun.
5
1.3.8 Pemantauan prestasi rendah

  • Pemantauan warga organisasi yang berprestasi rendah
  • Program pembangunan/peningkatan prestasi dan keberkesanan program
10
1.4 Pengurusan ICT 40
1.4.1 Pelan strategik ICT

  • Penyelarasan perancangan sistem maklumat dengan pelan strategik organisasi
10
1.4.2 Tadbir urus ICT

  • Struktur Unit ICT yang berkesan
  • Ciri-ciri asas dan tambahan laman web, blog, facebook, twitter & portal perkhidmatan yang disediakan
  • Perlaksanaan Polisi ICT universiti di peringkat organisasi
15
1.4.3 Pembudayaan ICT di dalam organisasi

  • Inisiatif yang dilaksanakan dan skop pelaksanaan
  • Tahap sumbangan kepada Institutional Repository
  • Pengiktirafan ICT yang diterima
15
1.5 Pengurusan Keselamatan & Pelestarian 30
1.5.1 Program persekitaran,keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSHE)

  • Struktur organisasi OSHE
  • Perancangan, pelaksanaan dan keberkesanan program
  • Pematuhan prosedur keselamatan
10
1.5.2 Infrastruktur dan program keselamatan fizikal

  • Penyediaan infrastruktur keselamatan
  • Keberkesanan infrastruktur dan program keselamatan fizikal
10
1.5.3 Pengurusan Pelestarian

  • Struktur JK Pelestarian
  • Inisiatif dan perlaksanaan program lestari
  • Mekanisma pemantauan dan keberkesanan
10
2. PERKHIDMATAN TERAS 400
2.1 Penggubalan Matlamat dan Program 70
2.1.1 Perancangan penggubalan matlamat dan program/perkhidmatan teras yang menyokong teras strategik dan matlamat universiti 30
2.1.2 Penentuan produk bagi memenuhi keperluan pelanggan dan pihak berkepentingan 10
2.1.3 Keperluan perubahan persekitaran ekosistem pengajian tinggi (contohnya Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara, Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara)
10
2.1.4 Penentuan petunjuk prestasi dan penetapan sasaran. 20
2.2 Pelaksanaan Program / Perkhidmatan 80
2.2.1 Penentuan proses dan prosedur program/ perkhidmatan teras 25
2.2.2 Pelaksanaan program atau perkhidmatan yang memenuhi/melebihi standard amalan 25
2.2.3 Pencapaian petunjuk prestasi sebagaimana yang ditentukan oleh universiti dan organisasi 30
2.3 Pemantauan Pelaksanaan 80
2.3.1 Mekanisme pemantauan pelaksanaan program/ perkhidmatan teras

  • Jawatankuasa/Kumpulan Kerja yang terlibat dalam pemantauan
  • Sistem, prosedur dan rekod pemantauan
  • Kekerapan pemantauan
40
2.3.2 Tahap penggunaan maklumat sistem pemantauan untuk pembuatan keputusan dan penambahbaikan 40
2.4 Kajian Keberkesanan 70
2.4.1 Mekanisme kajian semula (review)

  • Penetapan, pelaksanaan dan tindakan susulan
35
2.4.2 Mekanisme kajian impak

  • Penetapan, pelaksanaan dan tindakan susulan
35
2.5 Inovasi 100
2.5.1 Program pembudayaan inovasi di kalangan warga organisasi

  • Program/aktiviti yang dijalankan
  •  Penerapan dan penglibatan staf
30
2.5.2 Produk inovasi pengurusan dan teknikal

  •  Produk-produk inovasi pengurusan dan teknikal yang diperkenalkan dan diguna pakai
30
2.5.3 Impak inovasi

  • Penerangan tentang impak inovasi dari aspek kepuasan pelanggan, penjimatan kos operasi, penjimatan masa dan peningkatan produktiviti
40
3. PENGURUSAN PELANGGAN 300
3.1 Perancangan Pengurusan Pelanggan

  • Penentuan keperluan pelanggan
  • Kenyataan misi perkhidmatan pelanggan
20
3.2 Piagam Pelanggan

  • Penggubalan piagam pelanggan
  • Penjajaran piagam pelanggan organisasi dengan piagam pelanggan Universiti
  • Promosi piagam kepada pelanggan
  • Pemantauan, penilaian dan penambahbaikan kepada piagam
  • Pelaksanaan pemulihan penyampaian perkhidmatan
  • Penilaian dan penambahbaikan piagam pelanggan
40
3.3 Usaha-usaha Kegirangan Pelanggan 70
3.3.1 Usaha-usaha memenuhi keperluan dan ekspektasi pelanggan

  • Kemudahan yang disediakan untuk memenuhi keperluan dan ekspektasi pelanggan seperti perkhidmatan kaunter, Perkhidmatan dalam talian, layanan melalui telefon, perkhidmatan helpdesk, dsb
20
3.3.2 Usaha-usaha melangkaui keperluan dan ekspektasi pelanggan

  • Usaha-usaha tambahan untuk melebihi ekspektasi pelanggan
30
3.3.3 Usaha pemantauan mengejut

  • Pelaksanaan pemantauan mengejut (mystery shopping) berserta dengan bukti
  • Tindakan penambahbaikan hasil daripada pemantauan mengejut ( mystery shopping )
20
3.4 Pengurusan Maklum Balas Pelanggan 60
3.4.1 Tadbir urus pengurusan maklum balas pelanggan

  • Mekanisme pengurusan maklumbalas dan laporan aduan awam
  • Jawatankuasa/Kumpulan yang menguruskan aduan
20
3.4.2 Tindakan kepada maklum balas pelanggan

  • Rekod penerimaan maklumbalas dan tindakan dalam tempoh ditetapkan
  • Perbincangan maklumbalas dalam mesyuarat pengurusan utama
20
3.4.3 Prestasi penyelesaian aduan

  • Bilangan/peratus penyelesaian aduan & tempoh penyelesaian
  • Kaedah penyelesaian secara terus/pantas & Peratus pengurangan aduan berulang berbanding tahun sebelumnya
10
3.4.4 Kompetensi staf khidmat pelanggan

  • Peratusan staf yang terlibat secara langsung dengan khidmat pelanggan yang telah menghadiri latihan.
10
3.5 Kepuasan Pelanggan 70
3.5.1 Mekanisme pengukuran

  • Mekanisme pengukuran kajian kepuasan pelanggan
  • Kekerapan pengukuran kajian kepuasan pelanggan
  • Kajian kepuasan pelanggan dan kaitannya dengan perkhidmatan teras
  • Usaha yang diambil untuk mengadakan kajian kepuasan pelanggan atas talian (online)
30
3.5.2 Pencapaian kepuasan pelanggan

  • Peratusan tahap kepuasan pelanggan
20
3.5.3 Tindakan susulan daripada kajian kepuasan

  • Usaha penambahbaikan hasil kajian kepuasan pelanggan
20
3.6 Usaha-usaha Promosi

  • Saluran hebahan/promosi usaha penambahbaikan sistem penyampaian
  • Kajian keberkesanan usaha promosi
  • Program khusus bersama pelanggan
40