OBJEKTIF PENGURUSAN REKOD PENTING
Memastikan Pejabat Awam dapat meneruskan operasi semasa berlaku kecemasan atau sekurang – kurangnya dalam tempoh 72 jam selepas berlaku bencana
Memastikan rekod yang diperlukan untuk melaksanakan atau membina semula fungsi Pejabat Awam selepas kecemasan atau bencana
Memastikan rekod yang melindungi hak undang – undang dan kewangan organisasi, kakitagan dan pemegang saham dalam keadaan baik
KAEDAH PELAKSANAAN PERSEDIAAN BERLAKU KECEMASAN ATAU BENCANA
Sebelum
- Kumpul dan senarai rekod penting
- Penyediaan Salinan pendua rekod penting
- Salinan (Backup) bagi rekod digital
- Pengasingan dan pemindahan rekod penting
- Ruang penyimpanan rekod
semasa dan selepas
Pejabat Awam perlu;
- Mengambil tindakan penyelamatan rekod dengan segera
- Menubuhkan satu pasukan khas (Pasukan Bertindak Bencana Rekod)