Faedah Terbitan merupakan suatu faedah persaraan yang diberikan kepada orang tanggungan jika pegawai/pesara meninggal dunia.
SIAPAKAH YANG LAYAK MENERIMA ?
Ganjaran Terbitan dan Pencen Terbitan
- Balu atau duda kepada anggota Perkhidmatan Awam dan anggota Bdan-badan Berkanun dan Pihak-pihak Berkuasa Tempatan (BBKT) yang mati dalam perkhidmatan/selepas bersara
- Duda kepada anggota Perkhidmatan Awam dan BBKT yang telah berkhidmat pada dan selepas 1.7.1980 dan mati dalam perkhidmatan/selepas bersara
- Anak-anak gemulah yang masih dibawah umur 21 tahun dan belum berkahwin termasuk anak angkat, anak tiri dan anak tak sah taraf. Anak-anak yang telah mencapai umur 21 tahun tetapi masih menuntut di Institusi Pendidikan Tinggi bagi mendapat diploma / ijazah pertama; dan
- Anak-anak cacat otak atau anggota secara kekal dan tidak berupaya untuk menanggung nafkah sendiri..
Ganjaran Terbitan Sahaja
- Ibu kepada anggota bujang atau bapa (jika ibu meninggal dunia)
- Wakil yang sah di sisi undang-undang
Pencen Tanggungan
- Balu
- Duda dalam tanggungan yang mengalami cacat otak atau hilang upaya jasmani secara kekal dan tiada upaya menanggung diri sendiri;
- Anak, terhad kepada enam orang sahaja;
- Ibu atau bapa (jika tiada ibu) – Ibu atau bapa yang bergantung sepenuhnya atau sebahagian besar nafkah kepada gemulah.
TAFSIRAN ORANG-ORANG TANGGUNGAN
Balu / Duda
- Mengikut peraturan 2, Peraturan-peraturan Pencen 1980, balu atau duda ertinya isteri atau suaminya yang masih hidup kepada seseorang pegawai yang mati yang mana perkahwinannya diiktiraf di Malaysia sebagai satu perkahwinan yang sah di bawah mana-mana undang-undang bertulis, agama, adat atau kelaziman.
- Bagi orang yang bukan beragama Islam, Akta Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian 1976, menghendaki perkahwinan selepas 1.3.1982 di daftarkan di Bahagian Perkahwinan dan Perceraian Jabatan Pendaftaran Negara.
Anak
Anak ertinya anak seorang pegawai atau pesara yang mati dan berumur dibawah 21 tahun dan masih belum berkahwin, iaitu:
- Anak kandung
- Anak tiri tanggungan
- Anak tak sah taraf – anak yang lahir sebelum atau tanpa perkahwinan yang sah.
- Anak angkat – anak yang di ambil sebagai anak angkat oleh pegawai itu di bawah mana-mana undang-undang bertulis berhubung dengan pengangkatan atau di bawah mana-mana adat atau kelaziman, dengan bukti memuaskan mengenai pengangkatan itu; dan
- Anak cacat – iaitu seorang anak yang tidak kira apa jua umurnya dan yang cacat otak atau kehilangan upaya dari segi jasmani dan secara kekal sebelum anak itu mencapai umur 21 tahun
BAGAIMANA MEMOHON APABILA BERLAKU KEMATIAN DALAM PERKHIDMATAN
(a) Tindakan oleh Balu/Duda/Anak/Waris
Jika berlaku kematian anggota/pekerja berpencen dalam perkhidmatan, balu/duda/anak/waris hendaklah mengambil tindakan berikut:
(i) Laporkan segera kepada Ketua Jabatan di mana anggota/pekerja bepencen berkhidmat dan mengemukakan satu(1) salinan dokumen-dokumen berikut:
- Sijil kematian;
- Sijil perkahwinan/pendaftaran perkahwinan;
- Kad pengenalan balu/duda;
- Muka surat Buku Bank / Penyata Akaun Semasa yang menunjukkan butir-butir pemilik dan nombor akaun bank;
- Sijil kelahiran dan kad pengenalan anak-anak yang berumur di bawah 21 tahun dan tiada had umur bagi anak cacat(jika berkenaan);
- Sijil pengangkatan atau surat pengambilan dan pengesahan anak angkat (jika berkenaan);
- Kad pengenalan ibu/bapa anggota/pekerja yang meninggal dunia; dan
- Sijil kelahiran anggota/pekerja atau dokumen pengambilan anggota/pekerja sebagai anak angkat (sebagai bukti pertalian anggota dengan ibu/bapa.
(ii) Memberi kerjasama sepenuhnya kepada Ketua Jabatan
Tindakan oleh Ketua Jabatan
Borang dan dokumen yang perlu disediakan oleh Ketua Jabatan untuk dikemukakan dengan kadar yang segera:
- Borang JPA.BP.SPT.B01a – Permohanan Faedah Terbitan Bagi Kematian dalam Perkhidmatan;
- Borang JPA.BP.UMUM.B02-Pengiraan Cuti Rehat Yang Boleh Dikumpulkan Di Bawah Peraturan 21, Peraturan-Peraturan Pencen 1980 (jika berkenaan;
- Salinan Kenyataan Perkhidmatan dan Kenyataan Cuti yang telah dikemaskini sehingga tarikh kematian anggota/pekerja; dan
- Borang JP.BP.SPT.B01e – Maklumat Tanggungan dengan sisipan Surat Akuan Balu/Duda yang Sah ( Borang JPA.BP.SPT.B01E Pin 2007) serta Maklumat Akaun Bank Permohon (JPA.BP.SPT.B06 Pin 2007) dan semua dokumen yang telah dikemukan oleh balu/duda/anak/waris.
- Borang JPA.BP.UMUM.B04– Laporan Pengesahan Pakar Perubatan Mengenai Anak Cacat /Cacat Anggota (Jika berkenaan);
- Borang JPA.BP.SKP.B08(pinda) – Permohonan Perlantikan Wakil Skim A berserta satu(1) salinan kad pengenalan wakil.
Borang dan Dokumen yang boleh dikemukan kemudian oleh Ketua Jabatan
- Borang JPA/BP.UMUM.B01 – Sijil Akuan Berhutang / Tidak Berhutang;
- Borang JPA.BP.UMUM.B03 – Maklumbalas Siasatan Polis Bagi Kes Kemalangan bagi maksud pertimbangan Pencen Tanggungan (jika berkenaan)
Ringkasan
KEDUDUKAN DI BAWAH UNDANG-UNDANG PENCEN
Faedah Persaraan Terbitan di peruntukan dalam semua undang-undang pencen di Malaysia. Kedudukan peruntukan tersebut dalam dua undang-undang pencen utama sektor awam adalah seperti berikut:
- Ganjaran Terbitan diperuntukan di bawah Seksyen 14 Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Seksyen 15 Akta Pencen Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan 1980 (Akta 239)
- Pencen Terbitan diperuntukan di bawah Seksyen 14 & 15 Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Seksyen 15 & 16 Akta Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan 1980 (Akta 239)
- Pencen Tanggungan di peruntukan di bawah Seksyen 18 Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Seksyen 20 Akta Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan 1980 (Akta 239)
1. Apakah yang perlu dilakukan oleh ahli keluarga sekiranya pegawai meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan?
Ahli keluarga/ waris/ tanggungan gemulah (pegawai yang meninggal dunia) perlu menghubungi Jabatan akhir dan menyerahkan semua dokumen yang diperlukan bagi memastikan Jabatan akhir dapat mengemukakan dokumen pencen terbitan kepada Bahagian Pencen, JPA dalam tempoh masa 7 hari dari tarikh kematian gemulah. Bagi permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ) sebanyak RM3,000 pula ianya hendaklah dituntut daripada Jabatan terakhir gemulah.
2. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kematian dalam persaraan dan masih terdapat balu/duda atau anak yang masih layak menerima pencen terbitan?
Ahli keluarga/ waris/ tanggungan gemulah (pegawai yang meninggal dunia) perlu menyerahkan semua dokumen yang diperlukan kepada KWAP secepat mungkin supaya proses pemindahan pencen terbitan kepada balu/ duda/ anak-anak yang layak dapat dibuat dengan segera. Ini juga termasuk dengan dokumen permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ) sebanyak RM3,000 dan dihantar kepada KWAP.
3. Adakah balu/duda yang dikahwini dalam persaraan layak menerima faedah terbitan?
Balu/duda/anak hasil perkahwinan dalam persaraan layak untuk menerima pencen terbitan terhad kepada baki dari 20 tahun dari tarikh persaraan.