KRITERIA ANUGERAH KHIDMAT MASYARAKAT
>> [ Borang Pencalonan ] <<
TUJUAN
- Garis panduan ini disediakan bagi tujuan memberi panduan berkenaan tatacara penyertaan dan pemilihan Anugerah Khidmat Masyarakat yang ditawarkan di dalam Majlis Penghargaan Staf Pejabat Pendaftar.
- PENGENALAN
- Majlis Penghargaan Staf Pejabat Pendaftar merupakan majlis penghargaan staf yang diadakan setiap tahun bermula tahun 2011.
- Ianya diadakan bagi mengiktiraf jasa dan sumbangan staf Pejabat Pendaftar dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab masing-masing.
- Melalui majlis ini, Anugerah Khidmat Masyarakat merupakan salah satu antara anugerah yang ditawarkan. Objektif anugerah ini diadakan adalah:
- Memberi pengiktirafan kepadastaf yang telah memberi sumbangan jasa bakti kepada masyarakat;
- Memberi galakkan kepada staf untuk terus berkhidmat bukan sahaja di dalam UTM tetapi juga kepada masyarakat;
- Memberi motivasi dan sebagai contoh ikutan kepada staf Pejabat Pendaftar yang lain.
TATACARA PENYERTAAN
- Cara penyertaan:
- Setiap staf Pejabat Pendaftar adalah dipelawa untuk menyertai Anugerah Khidmat Masyarakat dengan mengemukakan kepada Urusetia:
- Borang Penyertaan Anugerah Khidmat Masyarakat (Lampiran 1-Borang Pencalonan Anugerah Khidmat Masyarakat) yang telah lengkap diisi;
- Dokumen sokongan/bahan bukti bagi setiap perkara/elemen yang dinyatakan (Dokumen sokongan/bahan bukti hendaklah disusun mengikut turutan dengan kemas)
- Setiap penyertaan hendaklah diperakukan oleh Ketua Jabatan.
- Setiap staf Pejabat Pendaftar adalah dipelawa untuk menyertai Anugerah Khidmat Masyarakat dengan mengemukakan kepada Urusetia:
- Pencalonan hendaklah dihantar kepada Urussetia pada atau sebelum jam 12:00 tengahari pada 29 Oktober 2014
- Urusetia berhak menolak mana-mana pencalonan yang tidak lengkap atau tidak memenuhi syarat sebagaimana yang ditetapkan.
KRITERIA PEMILIHAN CALON
- Penilaian dilaksanakan berdasarkan kepada aspek:
- Jumlah dan jenis khidmat masyarakat (khidmat kepada masyarakat dalam dan luar organisasi) pada tahun penilaian;
- Usaha yang dijalanakan untuk penglibatan;
- Impak positif penglibatan kepada masyarakat dan organisasi;
- Sumbangan ilmu/kepakaran kepada masyarakat dan organisasi;
- Sumbangan ilmu/kepakaran kepada masyarakat dalam dan luar organisasi;
- Keistimewaan dan kelebihan khidmat yang diberikan.
PROSES PENILAIAN
- Proses penilaian dibuat melalui kaedah penilaian oleh Panel Penilai yang dilantik oleh Pengerusi Jawatankuasa Anugerah Khidmat Masyarakat dengan persetujuan Jawatankuasa Eksekutif Pejabat Pendaftar.
- Panel penilai bertanggungjawab:
- Menyemak dan menyenarai pendek permohonan;
- Menilai dokumen dan bahan bukti penyertaan yang dikemukakan;
- Membuat senarai pendek cadangan pemenang dan dikemukakan kepada Pengerusi Jawatankuasa Anugerah Khidmat Masyarakat;
- Pengerusi Jawatankuasa Anugerah Khidmat Masyarakat akan mendapatkan perakuan Jawatankusa Eksekutif Pejabat Pendaftar pemenang anugerah.
KATEGORI ANUGERAH DAN HADIAH
- Individu
- Pemenang
Cenderamata & Sijil Penyertaan - Penghargaan (2 Hadiah)
Cenderamata & Sijil Penyertaan
- Pemenang
KETERANGAN LANJUT
Urus Setia Anugerah Khidmat Masyarakat 2014
Bahagian Pembangunan Modal Insan (HCD)
Pejabat Pendaftar
(Encik Ismaal bin Samat)